تا قانون جامع مدیریت شهری و روستایی تصویب نشود، مشکلات همچنان پابرجاست/ با 10 مدیر نمی توان شهرها و روستاها را مدیریت کرد

به گزارش روابط عمومی نماینده مردم؛ دکتر محمد صالح جوکار امروز در همایش اعضای شوراهای شهر و روستا و دهیاران و شهرداران استان یزد که در سالن جلیل شاهدی دانشگاه یزد برگزار شد، گفت: بخش حکمرانی مردمی نظام جمهوری اسلامی در امر شوراها نهفته است و بخش مهمی از امورات حاکمیتی در حوزه تصمیم سازی و تصمیم گیری در حیطه اختیارات شوراهای اسلامی شهر و روستا است.

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس با تاکید بر اینکه شوراهای اسلامی شهر و روستا یار دولت جمهوری اسلامی هستند، افزود: 7 اصل قانون اساسی در حوزه تعاریف و جایگاه شوراها و وظایف شوراهاست که این نشان از اهمیت شوراهاست.

نماینده مردم شریف یزد، اشکذر، زارچ و بخش ندوشن در مجلس با اشاره به اینکه شوراهای اسلامی نقش مهمی در ایجاد سرمایه اجتماعی دارند، گفت: مشارکت مردم و بخش خصوصی در حوزه های مختلف برای امور شهر و روستا توسط شوراهای اسلامی رقم می خورد و باید در حوزه تصمیم سازی و تصمیم گیری دارای جایگاه باشند زیرا بازوان پرقدرتی برای امور اجرایی روستایی و شهری برای دولت هستند.

رئیس مجمع نمایندگان استان یزد عنوان کرد: اگر بخواهیم مشکلات کشور را مرتفع سازیم باید به آن جایگاه واقعی و منزلتی که برای شوراها در نظر گرفتیم اعتقاد داشته باشیم و آن را عملیاتی کنیم.

وی گفت: امروزه می توانیم بسیاری از امورات اجرایی را به شوراها واگذار کنیم تا دهیاران و شهرداران بتوانند وظایف خود را به خوبی دنبال کنند؛ در حال حاضر دستگاه های خدمات رسان به وضوح در امورات روستا و شهر دخالت می کنند و متولی خاصی هم برای شهر و روستا قائل نیستند که این مدل اصلا درست نیست.

جوکار ادامه داد: دولت می تواند بسیاری از امور را به شهرداریها و دهیاریها واگذار کند، هیچ ضرورتی ندارد که در امورات شهر و روستاها چند مدیر دخالت کنند، اگر مدیریت یکپارچه را در شهرها و روستاها شاهد باشیم بدون شک خدمات بسیار بهتری به مردم ارائه خواهد شد.

جوکار گفت: چندگانگی مدیریت شهری و روستایی سبب بروز اختلاف بین دستگاه ها شده است و متاسفانه امروزه دستگاه ها بدون اینکه دهیاران و شورای اسلامی روستاها باخبر باشند، در امورات این مناطق دخالت می کنند.

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس خاطرنشان کرد: اعتقاد داریم که طرح جامع مدیریت شهری و روستایی بار مالی را از دولت می کاهد و بر این اساس، حکمرانی مردمی شکل می گیرد و در امور مدیریتی شهر و روستا نقش آفرینی خواهند کرد و دولت نیز در حوزه سیاست گذاری و مسائل راهبردی می تواند بهتر اقدام کند.

نماینده مردم شریف یزد، اشکذر، زارچ و بخش ندوشن در مجلس در ادامه با بیان اینکه تا قانون جامع مدیریت شهری و روستایی تصویب نشود شاهد مشکلات در شهرداریها و دهیاریها خواهیم بود، گفت: تکلیف روستاها و شهرها باید مشخص شود، 10 مدیر نمی توانند شهرها و روستاها را اداره کنند، این مدل مدیریت با مشکل مواجه می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا