تمام فعالیت‌های معدنی کشور بر پایه تحقیقات و پژوهش انجام شود

محمدصالح جوکار عصر امروز در بازدید از مرکز تحقیقات مواد معدن یزد با اشاره به اینکه ما باید به سمت تحقیقاتی برویم که بهترین بهره‌برداری از مواد معدنی را انجام دهیم اظهار داشت: اینکه بدانیم ضرورت سرمایه‌گذاری در هر ماده معدنی چقدر است یکی از مهمترین مباحثی است که باید در حوزه تحقیقات معدنی مورد توجه قرار گیرد.

رئیس فراکسیون معدن و صنایع معدنی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: کشورهای دیگر در این حوزه بسیار خوب عمل کردند و ما در قدم‌های اولیه کار هستیم.

وی با بیان اینکه تحقیقات باید به مرحله اجرا وارد شود عنوان کرد: اینکه یک کار تحقیقاتی طولانی مدت انجام دهیم و پس از آن در کتابخانه‌ها بایگانی کنیم اصلا خوب نیست، هر کار تحقیقاتی باید منجر به نتیجه شود و ما به آن نتیجه توجه کنیم.

جوکار با تاکید بر اینکه متاسفانه پژوهش و تحقیقات در کشور ما آنچنان مورد توجه نبوده افزود: این موضوع سبب شده که ما در حوزه تحقیقات و پژوهش عقب بمانیم و اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها روز به روز توسعه پیدا کنند.

نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: به این صورت ما همیشه نگاهمان به اروپا و آمریکا بود که آنها به چه چیزی دست پیدا می‌کنند و ما هم همان را از آنها کسب کنیم.

وی با بیان اینکه مطالعات و پژوهش امروز در دنیا حرف اول را می‌زند گفت: اینکه در برنامه‌های پنجم و ششم، دستگاه‌ها مکلف شده‌اند که دو تا سه درصد اعتبار خود را صرف پژوهش کنند در این راستا است.

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تا زمانی که در حوزه پژوهش و تحقیقات وارد نشویم و هزینه‌ای که انجام می‌دهیم را با تحقیقات به تولید مطلوب‌تر سوق ندهیم، تنها منابع خود را هدر داده‌ایم.

جوکار افزود: در حوزه معدن ما بخشی از منابع خود را به راحتی هدر می‌دهیم و نعمتی که خداوند به ما داده است را به دلیل اینکه به سمت پژوهش نمی‌رویم از دست می‌دهیم.

نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مثال این موضوع خام فروشی است که متاسفانه ما در سال‌های گذشته به راحتی انجام دادیم و منابع خود را برای به دست آوردن آسان پول دور ریختیم؛ سطح مرکز تحقیقات معدن یزد ملی شود و بتوانیم به آیتم‌هایی که در اهداف آن دیده شده دست پیدا کنیم و به مرجعی در حوزه معادن کشور و دنیا تبدیل شود.

رئیس فراکسیون معدن و صنایع معدنی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه استان یزد دومین استان معدنی کشور است و 59 عنصر معدنی را در یزد داریم، گفت: ما باید بدانیم از این میزان چقدر را استخراج، استحصال و فرآوری می‌کنیم؟ درآمد و خسارت‌های آن چقدر است.

وی با تاکید بر اینکه مرکز تحقیقات معدن یزد قابلیت‌های بسیاری دارد که باید از آن به نحو مناسبی استفاده کرد گفت: این مرکز می‌تواند چراغ راه آینده بهره‌برداری صحیح از معادن در استان ما باشد که کمترین میزان خسارت را داشته باشیم و بالاترین بهره برداری را انجام دهیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا