دولت تمایلی به افزایش تعداد نمایندگان ندارد

محمدصالح جوکار در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به لزوم افزایش تعداد نمایندگان، گفت: اصل 64 قانون اساسی بیان می کند که هر 10 سال بر اساس جمعیت و شرایط سیاسی 20 نماینده به مجلس اضافه شود، اکنون با توجه به افزایش جمعیت و تقسیمات جدید، لازم است بر تعداد نمایندگان افزوده شود.

نماینده مردم یزد و صدوق در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بیش از 20 سال است که بر تعداد نمایندگان افزوده نشده است، اگر طبق قانون اساسی عمل می شد باید اکنون شاهد افزایش 40 کرسی در مجلس بودیم، در دوره نهم و دهم مجلس، نمایندگان طرح هایی را در این زمینه آماده کردند اما دولت با آن مخالفت کرد.

وی تاکید کرد: انتظار می رود که دولت لایحه ای در خصوص افزایش تعداد نمایندگان ارائه دهد تا مشکل بارمالی نداشته باشد، اما دولت بر این باور است که افزایش تعداد نمایندگان علاوه بر اینکه برای دولت بار مالی دارد، دردسر ساز است چرا که باید بیشتر پاسخگو شود.

این نماینده مجلس عنوان کرد: در این دوره مجلس نیز نمایندگان طرحی برای افزایش تعداد نمایندگان داده اند اما باید دولت در این زمینه لایحه ای تهیه کند.

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس بیان کرد: افزایش تعداد نمایندگان در مجلس اولویت دوم یا سوم کمیسیون امور داخلی کشور است و تلاش داریم که کمتر از یکسال تکلیف این امر مهم را مشخص کنیم و به سال آخر مجلس موکول نشود.

اصل 64 قانون اساسی می گوید ‎‎عده‏ نمایندگان‏ مجلس‏ شورای‏ اسلامی‏ دویست‏ و هفتاد نفر است‏ و از تاریخ‏ همه‏ پرسی‏ سال‏ یکهزار و سیصد و شصت‏ و هشت‏ هجری‏ شمسی‏ پس‏ از هر ده‏ سال‏، با در نظر گرفتن‏ عوامل‏ انسانی‏، سیاسی‏، جغرافیایی‏ و نظایر آنها حداکثر بیست‏ نفر نماینده‏ می‏ تواند اضافه‏ شود.

زرتشتیان‏ و کلیمیان‏ هر کدام‏ یک‏ نماینده‏ و مسیحیان‏ آشوری‏ و کلدانی‏ مجموعآ یک‏ نماینده‏ و مسیحیان‏ ارمنی‏ جنوب‏ و شمال‏ هر کدام‏ یک‏ نماینده‏ انتخاب‏ می‏ کنند. محدوده‏ حوزه‏ های‏ انتخابیه‏ و تعداد نمایندگان‏ را قانون‏ معین‏ می‏ کند./

پایان پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا