راهکار کاهش نقدینگی در جامعه ما توسعه بنگاه های تعاونی است

به گزارش روابط عمومی دفتر نماینده مردم، رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس در خصوص تصویب سندملی تعاون توسط دولت، گفت: این سند توسط هیات وزیران هم ابلاغ شد ولی مشخص نیست که در چه مرحله ای قرار دارد.

نماینده مردم تعاونی ها را نماد مشارکت مردم در اقتصاد کشور و نماد حکمرانی مردمی در حوزه اقتصاد دانست و افزود: در دهه 60 بیشترین رشد تعاونی ها را در کشور داشتیم ولی بعد از آن به مرور کاهش یافت. اصل 44 قانون اساسی که بسیار مترقی است اجرا شد ولی نه در جای خود و خصوصی سازی در کشور به درستی انجام نگرفت و برخی بنگاه‌های اقتصادی به جای سپرده شدن به تعاونی‌ها، به نااهلانی سپرده شد که این بنگاه های اقتصادی را به تعطیلی کشاندند.

وی اضافه کرد: بسیاری از این واحدها با پیشینه 70ساله و حتی با وجود تبدیل شدن به یک نماد در کشور به علت چنین تصمیمات اشتباهی در گذشته، به تعطیلی کشیده شدند.

جوکار سیاست بانک مرکزی را سیستم انقباضی بیان و عنوان کرد: راهکار کاهش نقدینگی در جامعه ما توسعه بنگاه های تعاونی است و با تجمیع اندوخته های خرد، بیشترین بازخورد را می توان در حوزه اقتصاد گرفت.

رئیس مجمع نمایندگان استان یزد ادامه داد: بدون شک خرد و اراده جمعی در تعاونی ها سبب موفقیت خواهد بود، در صورتی که برخی معتقدند تعاونی ها موفق نبوده و قادر به تصمیم گیری در مجامع خود نیستند و این مسئله سبب ورشکستگی این بنگاه ها شده اما معتقدم نگرش فردی سازی بنگاه های اقتصادی موجب اختلاف در تعاونی ها می شود.

وی باتاکید بر اینکه فرهنگ تعاون باید توسعه پیدا کند، اضافه کرد: برای ترویج فرهنگ تعاون در کشور باید از هر روشی استفاده کرد که می تواند از طریق قانونی، انتشار در کتب درسی و یا روش های دیگر بهره برد.

نماینده مردم با اشاره به اینکه اگر تعاونی ها با جمعیت بیش از 200 هزار نفر در استان یزد تشکیل شود شاهد رفع بسیاری از مشکلات خواهیم بود، اظهار داشت: با این کار آمار مددجویان کمیته امداد و بهزیستی در استان یزد به شدت کاهش خواهد یافت و به نوعی فقر در استان غنی یزد ریشه‌کن خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا