عدم ثبت نام داوطلبان با تجربه سه دوره نمایندگی در انتخابات نظر کمیسیون است، نه مجلس/اصلاحات ماده مذکور هنوز به‌ صحن نیامده و بسیاری از نمایندگان پیشنهاد حذف آن را داده اند/ ممنوعیت ثبت نام با تجربه سه دوره نمایندگی برای اولین‌بار در مجلس دهم مصوب شد

دکتر محمدصالح جوکار در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در رابطه با موضوع مطرح شده از سوی برخی افراد و رسانه ها مبنی بر اینکه مجلس انقلابی یازدهم ثبت نام داوطلبان با تجربه سه دوره نمایندگی در انتخابات قوه مقننه را ممنوع کرده است، گفت: باید یادآور شد برای اولین‌بار عدم ثبت نام داوطلبان با تجربه سه دوره نمایندگی در انتخابات قوه مقننه در مجلس دهم مصوب شد اما شورای نگهبان آن را رد کرد.

وی افزود: عدم ثبت نام داوطلبان با تجربه سه دوره نمایندگی در انتخابات قوه مقننه نظر کمیسیون است، نه صحن مجلس و این پیشنهاد هنوز به صحن نیامده است چه برسد به تصویب آن.

نماینده مردم یزد، اشکذر، بخش ندوشن و دهستان سورک در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: اکنون نیز موضوع مطرح شده از سوی کارگروه تخصصی بررسی و در کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور مطرح شده که به عبارت دقیق تر هنوز تبدیل به قانون نشده است.

وی ادامه داد: در واقع این مصوبه برای تبدیل شدن به قانون باید در صحن علنی قوه مقننه مورد بحث و تبادل نظر نمایندگان قرار بگیرد و نهایتا تصویب شود؛ در این میان باید یادآور شد بررسی این مصوبه از هفته آینده در دستورکار صحن قرار دارد و از هم اکنون نیز پیشنهاداتی از سوی منتخبان مردم در بهارستان برای حذف این بند ثبت شده است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم در این رابطه، افزود: همچنین در صورتی که این بند تصویب شود، باید در شورای نگهبان نیز از حیث شرع و قانون اساسی بررسی و سپس اعلام نظر شود.

جوکار با بیان اینکه هدف از این پیشنهاد حذف انحصار در مجلس بوده است تصریح کرد: مصوبه کمیسیون با استدلال اینکه باید در مجلس شورای اسلامی گردش نخبگانی محقق شود موضوع ممنوعیت ثبت نام افراد با سه دوره سابقه و تجربه نمایندگی به صورت متصل یا منقطع را مطرح کرده است؛ در واقع فردی که  12 سال در مجلس حضور دارد، هر آنچه از نظر کارشناسی و توان علمی داشته ارائه کرده لذا باید سقف زمانی پیش بینی شود و نهایتا باید اذعان کرد حضور چندین دوره ای می تواند تبعات منفی نیز داشته باشد.

رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: همچنین باید یادآور شد ثبت نام برای کاندیداتوری ریاست جمهوری نیز دارای سقف زمانی است که شامل دو دوره می شود لذا این استدلال نیز برای تصویب موضوع مذکور مورد اشاره قرار گرفته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا