غربی ها هیات ایرانی را با ضرب‌الاجل‌ها تحت فشار قرار داده اند

محمدصالح جوکار با اشاره به مذاکرات وین برای رفع تحریم‌ها، گفت: تاکنون غرب و در راس آن آمریکا، غیر از اینکه وقت‌گیری می‌کنند در روند مذاکرات هم مشکل ایجاد می‌کنند که ناشی از زیاده‌خواهی آنها است و این زیاده‌خواهی در موضوعات مختلفی نمایان است.

نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی افزود: اینکه آمریکایی ها از توافق هسته ای خارج شده و بدعهدی کردند، موضوع روشنی است.آنها امروز دنبال این هستند که مجدداً اقداماتی حتی در سطح رسانه‌ای و تبلیغاتی انجام دهند.

جوکار عنوان کرد: آنها می‌خواهند در مقاطع مختلف با بزرگنمایی فعالیتهای هسته‌ای و یا به‌کارگیری سانتریفیوژهای نسل جدید، ایران را به بن‌بست کشانده و مجددا مسائل گذشته را تکرار کنند تا به زعم خود امتیازات بیشتری از ایران بگیرند.

وی ادامه داد: غربیها به دنبال این هستند در گفتمان رسمی و رسانه‌ای برای عدم پیشرفت مذاکرات مقصرنمایی کرده و بگویند ایران در اصول توافق و برهم‌زدن نتایج طفره می‌رود تا زمان بخرند که این موضوع از سوی جمهوری اسلامی قبول قابل قبول نیست.

رفع تحریم؛ بدون بهانه

رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس بیان کرد: موضع قاطع ایران رفع کامل تحریم‌ها بدون بهانه و راستی‌آزمایی است. در واقع نباید به گونه‌ای باشد که بار دیگر تعهداتی را اجرا کنیم اما در مقابل آمریکایی‌ها اقدامی انجام ندهند و نمونه آن هم همین بحث بلوکه شدن دارایی‌های جمهوری اسلامی است.

جوکار اظهار کرد: اموال و دارایی‌های جمهوری اسلامی که در چندین کشور بلوکه شده باید به کشور بازگردانده شوند و تراکنش‌هایی که با بانک‌های جهانی و کشورهای اروپایی و سایر جاها داشته‌ایم به خوبی انجام شود تا بتوانیم درآمدهایی را که داشتیم و امروز در اختیار کشورهای دیگر قرار دارد به داخل کشور بیاوریم بنابراین راستی‌آزمایی بسیار حائز اهمیت است.

وی با بیان اینکه برخی از این کشورها مانند فرانسه نقش خود در دور قبلی مذاکرات که به عنوان پلیس بد عمل می‌کرد را در این دور هم تکرار می کند، گفت: مواضع ما در این زمینه کاملاً شفاف است و مطالبات ما هم کاملا واقع‌گرایانه و منطقی است که طرفهای مقابل باید به آن عمل کنند.

جوکار گفت: غربی ها با تحت فشار قرار دادن هیات ایرانی با استفاده از ضرب‌الاجل‌ها به‌دنبال دستیابی به توافق یا توقف فعالیت‌های هسته‌ای هستند ضمن اینکه همزمان موجی در رسانه‌ها راه انداخته و بحث ایران‌هراسی را در سطح منطقه دنبال می‌کنند.

وی ادامه داد: آنها می‌خواهند وانمود ‌کنند جمهوری اسلامی حاضر به مذاکره نیست یا زمانی برای توافق ندارد و عنوان می‌کنند حاضر نیستند همچنان به مذاکرات ادامه دهند و با این فشارها درصدد گرفتن امتیاز مجدد از جمهوری اسلامی هستند که این موضوع برای ما قابل قبول نیست.

این نماینده مجلس یازدهم خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی تجربه تلخی از مذاکرات یا توافقات قبلی که با آمریکایی‌ها انجام شد دارد حتی خود برجام دیکته نوشته شده‌ای از سوی آنها بود و بارها از سوی تیم مذاکره کننده ایرانی و یا مسئولین قبلی وزارت امور خارجه تاکید شد که در جاهایی اشتباهاتی داشته‌اند.

جوکار بیان کرد: آنها تصور می کنند که در این دور از مذاکرات هم می توانند همان مسائل را تکرار کنند اما اینگونه نیست و تجربیاتی که در گذشته داشته‌ایم می‌تواند چراغ راه آینده باشد. آنها درگذشته هم به‌دنبال این موضوع بودند که با فشار حداکثری جمهوری اسلامی را مجبور به دادن برخی امتیازها کنند که ناموفق بوده‌اند.بنابراین ما در چارچوب همان مذاکراتی که داشتیم و پیشرفت‌هایی که امروز در بحث هسته‌ای حاصل شده، مذاکرات را دنبال می‌کنیم اما هیچگاه زیر بار زورگویی‌ها و زیاده‌خواهی‌های آنها نخواهیم رفت.

رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس درباره توقف تاثیرگذاری تحریم‌های بر اقتصاد کشور و اصلاح‌نظام تحریم‌ها از سوی غرب گفت: در شرایط فعلی گاهی می‌بینیم برخی از اشخاص حقیقی و حقوقی یا برخی شرکت‌ها در پلن (نقشه) تحریم‌های جدید آمریکا قرار می‌گیرند.

جوکار خاطرنشان کرد: کسی که امروز نمی‌خواهد مذاکرات به نتیجه برسد طرف آمریکایی است اما آنها ژست مذاکره می گیرند اما قصد داشتند و از سوی دیگر طرف ایرانی را مخالف مذاکرات نشان دهند و این موضوع همواره در دستور کار آنها قرار داشته است.

نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی گفت: جمهوری اسلامی در این دور از مذاکرات آمادگی خود را براساس خروج آمریکایی‌ها از مذاکرات و توافقات در دوره ترامپ و اعمال فشارهایی که از قبل داشته‌اند اعلام کرده است.

جوکار در پاسخ به سوال دیگری درخصوص ادعاهای رژیم صهیونیستی علیه ایران گفت: اینکه امروز رژیم صهیونیستی موضوع گزینه‌ نظامی را مطرح می‌کند در راستای فضای روانی مبنی بر القای این موضوع است که جمهوری اسلامی راهی جز پذیرش امتیازخواهی آنها ندارد در حالی که خودشان هم می دانند که اینطور نیست.

وی با بیان اینکه امروز کشورهای زیادی از صنعت هسته‌ای استفاده می‌کنند، گفت: موضع و رویکرد جمهوری اسلامی در این زمینه کاملا مشخص است و ایران به‌هیچ عنوان در جهت تولید سلاح هسته‌ای نبوده و نیست و این موضوع را بارها اعلام کرده‌ایم و آنها هم یقین دارند و از طریق دوربین‌های آژانس کاملاً این موضوع را رصد کرده‌اند و مورد راستی‌آزمایی هم قرار گرفته است.

رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس گفت: امروز تصمیم‌گیری بر عهده آنها است چراکه توپ در زمین کشورهای اروپایی است که بدعهدی کرده‌اند و همچنین آمریکایی‌ها به عنوان اولین کشوری که از توافقات خارج شدند و در نگاه بین‌المللی این موضوع روشن و واضح است.

جوکاری خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی بارها مواضع خود را شفاف اعلام کرده است این آمریکایی‌ها بودند که توافقات را نقض کردند و کسی که ایستادگی کرد و تعهدات خود را بیشتر از آنچه لازم بود انجام داد جمهوری اسلامی است.

وی ادامه داد: متاسفانه در گذشته اقدامات با دستپاچگی انجام شد و از جمله دلایلی که آمریکایی‌ها از توافقات خارج شدند همان سراسیمگی بود که دولت در اجرای تعهدات خود و فراتر از آنچه که باید انجام می‌داد، انجام دادند این باعث شد آمریکایی ها تصور کنند جمهوری اسلامی بسیار نیازمند این توافق است و آنها به فشار حداکثری روی آوردند در صورتی که اگر تعهدات گام به گام و گام‌ها هم متناظر برداشته می‌شد یقینا امروز شاهد چنین وضعیتی نبودیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا