مقابله با سفته بازی و فرار مالیاتی با تصویب قانون مالیات بر عایدی سرمایه

محمد صالح جوکار در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، درباره آخرین وضعیت بررسی طرح مالیات بر عایدی سرمایه و سوداگری اظهار داشت: طرح مالیات بر سوداگری هم اکنون در صحن علنی مجلس مطرح است و برخی از موارد آن تصویب شده است و سایر بندهای آن در سایر جلسات علنی مجلس در هفته آتی بررسی خواهد شد.

وی درباره دلایل افزایش قیمت ارز در کشور بیان کرد: بخشی از افزایش قیمت‌های ارز و طلا در کشور به دلیل اغتشاشات اخیر و خروج سرمایه از کشور است. بنابراین بخشی از این افزایش قیمتی که در کشور به وجود آمد، به دلیل بالارفتن تقاضا در جامعه است. البته متعادل نبودن عرضه و تقاضا هم موجب بروز نابسامانی‌های اخیر در کشور شده است، اما نبود قانون مالیات بر سوداگری در کشور نیز بر این جهش های قیمتی تاثیرگذار بوده است.

رئیس کمیسیون امور داخلی و شوراها در مجلس افزود: وقتی قانون را به طور کامل اجرا کنیم، تاثیراتی که مد نظر قانون‌گذار و طراحان آن بوده تحقق پیدا می‌کند. به دلیل نبود قانون مالیات بر سوداگری، سفته‌بازی‌های زیادی در جامعه شکل گرفته است، بنابراین این قانون باید تصویب و اجرایی بشود تا تاثیرگذار باشد. ولی اگر به صورت کامل اجرا شود می‌تواند تاثیرات مثبتی را در تنظیم بازار دارایی‌ها داشته باشد.

جوکار بیان کرد: تنظیم بازار دارایی‌ها در کشور راهکارهای خودش را دارد و می‌توان جلوی این سوداگری‌ها را با اقدامات سلبی، قانونی و ایجابی گرفت. بنابراین باید از این راهکارها به طور توامان استفاده کرد تا تاثیرگذاری لازم را بر سفته‌بازی در بازار دارایی‌ها داشته باشد.

وی درباره فاصله طبقاتی که با سودهای هنگفت دلالان در کشور به وجود می‌آید توضیح داد: ما هنوز در کشور فرار مالیاتی داریم و تا فرار مالیاتی داشته باشیم، راه برای دلالی و سفته‌بازی وجود دارد. از این جهت، افراد مختلف باید بر اساس درآمدهای خودشان مالیات پرداخت کنند. ولی متاسفانه تاکنون این اقدام صورت نگرفته و همچنان این افراد دارند یکه تازی می‌کنند و این مسئله چیزی است که برای مردم و مسئولان آزاردهنده است.

رئیس کمیسیون امور داخلی و شوراها در انتها اذعان داشت: انتظارمان این است که افرادی که متولی اخذ مالیات هستند به صورت جدی این موضوع را دنبال کنند و جلوی تبعیض و بی‌عدالتی را بگیرند. هم اکنون نیز طرح مالیات بر عایدی سرمایه در مجلس در حال بررسی نهایی است و بررسی بندهای آن نشان می‌دهد که در حال طی کردن مسیر درستی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا