هیچ نظارتی بر عملکرد شوراها وجود ندارد/ تاکید بر لزوم اصلاح قانون نظارت بر عملکرد شوراها

محمدصالح جوکار، رئیس کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس شورای اسلامی شب گذشته (یکشنبه 19 دی) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با بیان اینکه طبق قانون فعلی فقط بر انتخابات شوراها نظارت وجود دارد و بر عملکرد شورا نظارتی نیست، گفت: 5 اصل قانون اساسی به موضوع شورا پرداخته است و یکی از اصول اشاره می کند که مجلس قوانین مرتبط را تهیه می کند.
وی با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی قانون انتخابات و وظایف شورای اسلامی و شهرداری ها و دهیاری ها را تنظیم و مصوب کرد و به تایید شورای نگهبان رسید، افزود: این قانون، دو نقش دارد یکی بخش نظارت بر انتخابات که بر عهده مجلس و بخش رسیدگی به شکایات و حل اختلافات که بر عهده قوه مجریه گذاشته است.
رئیس کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس با اشاره به اینکه شورا از نظر قانون گذاری با مجلس ارتباط دارد و از لحاظ اجرایی با دولت، گفت: شورای نگهبان علاوه بر نظارت بر انتخابات، بر عملکرد نمایندگان مجلس هم نظارت دارد. در سطح 1413 شهر و بیش از 38 هزار روستا، شورا داریم.
جوکار با اشاره به اینکه پس از برگزاری انتخابات و انتخاب نمایندگان شورا، نظارتی بر عملکرد آنان وجود ندارد چه از سوی دولت و چه مجلس، گفت: هیئت های حل اختلاف داریم که به تخلفات در سطح ملی، استانی و شهرستانی رسیدگی می کنند اما بر عملکرد، نظارتی وجود ندارد. در اصلاح قانون که در دستور کار داریم، نظارت پیشین برای انتخابات و تعیین صلاحیت ها، در نظر گرفتیم و یک نظارت پسین در نظر گرفتیم که بر اساس آن هیئت های نظارت در سطح مرکز استان و شهرستان بر عملکرد شوراها نظارت خواهند داشت.
رئیس کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس با بیان اینکه باید اصلاح قانون شوراها انجام شود تا نظارت عالی بر عملکرد شوراها داشته باشیم، افزود: 3 بند قانونی را به موضوع شفافیت اضافه کردیم و در صورتی که تصویب شود موضوع بودجه، هزینه ها و درآمدهای همه شهرداری ها و شوراهای شهر در پایگاه اطلاع رسانی به اطلاع مردم خواهد رسید البته در حال حاضر این اتفاق نمی افتد.
وی با بیان اینکه در اصلاح قانون کل هدایایی که شهرداران و اعضای شورای شهر دریافت می کنند حذف شده است، گفت: رانت در کمیسیون های ماده 5 ، ماده 100 و ماده 77 شکل می گیرد و مقرر شده که تمام مصوبات این کمیسیون ها بارگذاری شود و جزئیات آن به اطلاع مردم برسد.
جوکار با اشاره به اینکه از این به بعد هر عضو شورای شهر یا شهرداری ها اگر بخواهند در جایی پروانه ساختمانی اعم از تجاری و مسکونی بگیرند باید به اطلاع عموم مردم از طریق نشریات برسد، خاطر نشان کرد: باید یک خودنظارتی از سوی مردم در شوراها شکل بگیرد که البته باید در قانون دیده شود، قانون ساز و کار نظارت را مشخص می کند، قانون وظایف را روشن می کند، شورای عالی استان ها امروز نقش مهمی دارد یعنی دولت می تواند لایحه به مجلس بدهد همینطور شورای عالی استان ها هم می تواند کنار دولت لایحه به مجلس بدهد که این جایگاه مهمی است.
وی تصریح کرد: باید اصلاح قانون داشته باشیم تا نظارت عالی بر عملکرد شورا داشته باشیم که بخشی از آن را شورای عالی استان ها انجام می دهد و بخش دیگر هیأت های دیگری که شکل می گیرد.
رئیس کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس با بیان اینکه با بررسی ها مشخص شد قانون مربوط به شوراها نقص هایی به ویژه در بحث نظارت دارد و شوراهای بالادستی نظارتی بر شوراهای پایین دستی ندارند، گفت: اینکه شوراهای بالادستی ابزار نظارتی داشته باشند در قانون پیش بینی نشده است. شورای استان و شهرستان متشکل از تعدادی افراد هستند که منتخب شورای شهر هستند که اگر هر کدام دبیرخانه نظارتی داشته باشند یا ابزارهای نظارتی برای خودشان ایجاد کنند کار سختی است.
وی ادامه داد: امروز در موضوع تمرکززدایی بهترین کاری که می توان انجام داد این است که دستگاه های خدمت رسان تحت پوشش یک مدیریت باشد، الآن دستگاه های مختلف اداری در مدیریت شهر دخالت می کنند، در حال حاضر طرحی با عنوان مدیریت جامع شهری داریم که می تواند این مشکلات را حل کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا