شرکت‌های استان یزد باید در داخل استان سرمایه‌گذاری کنند

محمد صالح جوکار نماینده مردم یزد، اشکذر و بخش ندوشن در مجلس شورای اسلامی در شورای معادن استان یزد که در سالن کوثر استانداری یزد برگزار شد، گفت: بعضی از شرکت‌های معدنی بزرگ در استان یزد به نوعی این احساس را دارند که وقتی در یزد بهره‌برداری می‌کنند، به مردم و مسئولین استان لطف ‌می‌کنند و باید طلبکار باشند. معدنی در استان یزد با غنای 70 درصد سنگ آهن برداشت کرده و سود عملیاتی سرشاری عاید شرکت بهره‌بردار شده است اما این سود سرشار را در استان دیگر سرمایه‌گذاری کردند، این کار خلاف بوده و حق مردم استان یزد است، ما در داخل استان مناطقی داریم که نه صنعت رشد پیدا کرده و نه اشتغالی ایجاد شده است پس چرا این سرمایه در خود استان یزد هزینه نشود؟!

متاسفانه برخی شرکت‌های معدنی در استان‌های دیگر سرمایه‌گذاری می‌کنند

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس با اشاره به حساسیت بعضی افراد نسبت به سرمایه‌گذاری شرکت‌ها در بعضی شهرستان‌های استان یزد و بی‌تفاوتی ایشان نسبت به سرمایه‌گذاری در خارج از استان، اظهار داشت: این معادن متعلق به‌کل مردم استان یزد است و ما به دنبال آن هستیم تا توسعه و رشد متوازن برای کل استان رقم بزنیم که متاسفانه باعث حساسیت برخی در داخل استان شده است. ما در یک استان و همراه و همگام هستیم و رقابتی نیست که بخواهیم یکدیگر را پشت سر بگذاریم. برخی از شرکت‌های معدنی سرمایه‌گذاری خود را در استان دیگر انجام می‌دهند، اگر ظرفیت برای سرمایه‌گذاری در استان خودمان نبود، حرفی نداشتیم اما وقتی بررسی کنیم می‌بینیم در داخل استان در بخش صنایع بالادستی خیلی خوب کار شده ولی در بخش فرآوری که رهبر انقلاب هم تاکید داشتند نسبت به تکمیل چرخه فرآوری و زنجیره تولید ارزش در صنایع پایین دستی، خوب کار نشده و هنوز جای کار بسیاری وجود دارد.

جوکار گفت: برخی از صنایع معدنی تصور می‌کنند این سرمایه از اموال خودشان بوده، در صورتی که با تسهیلات استان توانسته‌اند وضعیت مناسب کنونی را برای خود رقم بزنند و با تمام این اتفاقات به سود عملیاتی خوبی رسیده‌اند اما اعلام می‌کنند هرکجا بخواهیم سرمایه‌گذاری می‌کنیم.

وی اظهار داشت: این شرکت‌ها باید در استان یزد سرمایه‌گذاری کنند، اگر مازاد داشتند این کار را در استان‌های دیگر دنبال کنند.

نماینده مردم یزد، اشکذر و بخش ندوشن در مجلس افزود: الان شرکتی در استان یزد داریم که تامین کننده میزان مصرف سالیانه کشور است، متاسفانه یکی از این شرکت‌ها در دو استان دیگر همین صنعت را ایجاد و رقیبی برای آن صنعت در استان خودمان ایجاد کرده، نکته قابل تامل اینجاست که آن استان اصلا هیچ ارتباطی با صنعت فولادی ندارد، این مسئله باید در دستور کار شورای معادن استان قرار گیرد و وضعیت آن مشخص شود.

وی در خصوص آسیب‌های اجتماعی معادن، گفت: الان ما فکر می‌کنیم یزد دارای شاخص‌های برتر است و متاسفانه وانمود شده که یزد منطقه برخوردار است درحالی‌که اصلا چنین نیست به طور مثال، در مرکز استان ۱۳۰ مدرسه فرسوده داریم و دانش آموزان باید در سال تحصیلی جدید در این مدارس به تحصیل بپردازند.

جوکار با اشاره به ۱۵۰ هزار نفر حاشیه نشین در شهر یزد، اظهار داشت: زمانی که وضعیت زندگی این مردم را بررسی کنید خواهید دید که اصلا وضعیت مناسبی ندارند و از امکانات خوبی برخوردار نیستند.

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس با تاکید بر اینکه همه چیز باید به مساوات بین شهرستان‌ها توزیع شود اضافه کرد: زمانی که همه چیز متعادل باشد می‌توانیم نسبت به رشد تمام شاخص‌ها نسبت به سال‌های قبل اقدام کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا