مدیریت پسماند در استان باید به شکل جدی مورد بازنگری قرار گیرد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، اعضای کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها با حضور در استانداری گیلان و طی جلسه‌ای با حضور استاندار، معاونین و همچنین دو نفر از معاونین وزیر کشور به جمع‌بندی سفر دو روزه خود به استان گیلان پرداختند.

محمد صفری ملک میان در ابتدای این نشست نماینده رودسر و املش با تأکید بر لزوم اصلاح نگاه به منطقه گیلان گفت: این استان با توجه به مراجعه توریست و حجم بالای مسافر معضلات خاص خود را دارد و مسئله پسماند یکی از این معضلات است. همچنین موضوعاتی نظیر وجود پل‌های قدیمی و آب‌بندهای فرسوده به ویژه در فصول بارندگی موجب جاری شدن سیلاب‌ها در روستاها و از بین رفتن راه‌های روستایی می‌شود که باید برای آنها تدابیر خاصی اندیشیده شود.

عباسی استاندار گیلان نیز تصریح کرد: گیلان امروز در شرایطی قرار دارد که مشکلات و چالش‌های آن از فرصت‌ها پیشی گرفته است و این استان در حوزه های مختلف دچار مشکلات خاص و عدیده‌ای است.

وی ادامه داد: پسماند، جاده‌های روستایی و مشکلات ناشی از آن و وضع بد این جاده‌ها، عدم تخصیص اعتبارات پیش‌بینی شده و هزینه‌کرد نامطلوب اعتبارات در سال‌های قبل بخشی از مشکلاتی است که این استان با آن دست و پنجه نرم می‌کند و ما در شرایطی آن را تحویل گرفتیم که به نوعی یک مخروبه بود.

در ادامه جلسه جمالی‌نژاد معاون رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها نیز با اشاره به تشکیل قرارگاهی در وزارت کشور به منظور ساماندهی موضوع پسماندها، نوسازی ناوگان حمل و نقل شهری و ساماندهی وضع لجستیکی مدیریت شهری از نظر تجهیزات، گفت: در بخش بودجه‌ای به ویژه با اختصاص یک درصد از بودجه مالیات بر ارزش افزوده به این قرارگاه مسئله بودجه و اعتبارات، مسئله اصلی نیست بلکه مدیریت هزینه این اعتبارات در استان‌ها و همچنین ارائه طرح مدیریت جامع برای پسماند یکی از اصلی‌ترین اولویت‌ها برای ما است که استانداران، شهرداران و شوراها با کار کارشناسی دقیق باید طرح‌های خود را به وزارت کشور برسانند تا برای اجرایی کردن آن منابع لازم تخصیص پیدا کند. همچنین در سال‌های گذشته نیز اعتبارات خوبی برای حوزه پسماند پیش‌بینی شده اما شاهد هستیم که استان گیلان هنوز با عقب‌ماندگی‌هایی در این حوزه مواجه است.

محمدصالح جوکار رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس نیز در پایان این سفر و در گفت وگو با خانه ملت، خاطر نشان کرد: این اولین سفر نظارتی از سلسه سفرهای کمیسیون به منظور بررسی وضعیت مدیریت شهری و همچنین بررسی کمبودها، معضلات و مسائل استان‌های مختلف کشور است که در آستانه فصل بودجه و با توجه به حضور دو نفر از نمایندگان استان گیلان در هیأت رئیسه کمیسیون انجام شد.

وی تصریح کرد: استان گیلان با توجه به ظرفیت بالای اقلیمی، طبیعی و جاذبه‌های گردشگری به دلیل ضعف‌های مدیریتی و همچنین غفلت‌های صورت گرفته، در حوزه‌های مختلفی دچار مشکلات است که مسئله مدیریت پسماند یکی از اصلی‌ترین آنها است که باید برای آن برنامه‌ریزی دقیقی صورت گیرد و ما در این سفر ضمن بازدید از سایت‌های دفع پسماند استان شرایط مطلوبی را در این زمینه مشاهده نکردیم البته اقدامات ابتدایی در حال انجام است اما این اقدامات نمی‌تواند در درازمدت مسئله را حل کند و پیشنهاد شد با توجه به توان و بودجه محدود، مدیریت شهری از ظرفیت بخش خصوصی برای حل مسئله پسماند در استان گیلان استفاده شود.

نماینده مردم یزد، اشکذر، بخش ندوشن و دهستان سورک در مجلس افزود: باید تجهیزات لازم برای لایروبی، اصلاح و بازسازی مسیر رودخانه‌ها، پل‌ها و همچنین آب‌بندهای روستایی و شهری در استان گیلان تأمین شود. همچنین بحث پیشگیری از حوادث بر اساس ماده 16 قانون مدیریت شهری و اعتبارات پیش‌بینی شده برای این موضوع در چارچوب قانون مدیریت بحران نیز موضوعی است که لازم است در فصل بودجه به آن توجه شود و ما در کمیسیون این مسئله را مورد توجه قرار خواهیم داد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: پیش‌بینی تجهیزات آتش‌سوزی و به روز کردن آنها، پیش‌بینی اعتبارات برای بیمه کشاورزان و همچنین بحث اصلاح قانون در حوزه زمین‌ها و اراضی بدون سند و رسیدگی به مشکلات کشاورزان بخش دیگری از مطالباتی بود که در این سفر مطرح شد و جا دارد با استفاده از کار کارشناسی و بازوی علمی مجلس یعنی مرکز پژوهش‌ها راهکارهای لازم برای آن پیش بینی و از طریق کمیسیون پیگیری شود./

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا