ایران برای مذاکرات منطقه ای نیاز به میانجی ندارد

محمدصالح جوکار در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به اینکه برخی کشورهای همسایه از غرب درخواست کرده‌اند که بخشی از روند مذاکره با ایران باشند، گفت: ایران بارها اعلام کرده با کشوری در سطح منطقه مشکلی ندار و به دنبال ایجاد تعامل با کشورهای سطح منطقه است، همچنین از مذاکره با کشورهای منطقه استقبال می کنیم اما بحث بر سر خطوط قرمز در غرب آسیا است.

نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: کشورهایی که بخواهند با رژیم صهیونیستی تعامل و روابط دیپلماتیک داشته باشند و بخواهند حقوق مردم فلسطین را پایمال کنند پذیرفته نیستند اگر قرار باشد کسی منافع مشترک کشورهای غرب آسیا را به خطر بیاندازد آن کشور نمی تواند در سطح منطقه درخواست مذاکره و گفت‌وگو داشته باشد.

وی عنوان کرد: گاهی اینگونه به نظر می رسد برخی کشورهای همسایه می خواهند واسطه یا میانجی باشند باید تاکید کرد که تمام فعالیت های ایران در حوزه بین الملل و منطقه شفاف بوده و نیازی به واسطه گری نیست، ایران با کشوری خارج از منطقه در خصوص مسائل منطقه مذاکره نخواهد کرد.

این نماینده مجلس با اشاره به مذاکرات هسته ای ایران، بیان کرد: این مذاکرات صرفا برای لغو تحریم ها بود نه بیشتر و مسائل دیگر در این زمینه وارد نمی شود، اکنون نگاه ملت ایران این است که در مذاکرات مذکور امتیارات یک طرفه داده شد که قابل قبول نیست.

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس با اشاره به تلاش غربی ها برای حضور در منطقه گفت: همانطور که مقام معظم رهبری تاکید داشتند این حضور صرفا برای فضولی در امور منطقه است نه گفت‌وگو، از این رو به آنها اجازه نمی دهیم در مسائل منطقه دخالت و فضولی کنند.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، محمد جواد ظریف در حساب کاربری خود در توئیتر خطاب به همسایگان ایران در خلیج فارس، نوشت: به نظر می‌رسد برخی کشورهای همسایه از غرب درخواست کرده‌اند که بخشی از روند مذاکره با ایران باشند.

وی با بیان اینکه ما با غرب در خصوص منطقه مذاکره نمی‌کنیم. مشکل اصلی، مداخله‌های آنان است، اعلام کرد: در عین حال ما همیشه آماده مذاکره با همسایگان هستیم و طرح‌هایی همچون امنیت منطقه ۱۹۸۶، مجمع گفتگوی منطقه‌ای ۲۰۱۶ و اقدام صلح هرمز ۲۰۱۹ بیانگر این موضوع است./

پایان پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا