سوال پنجم: آیا مجلس یازدهم توجهی به درمان و ‌مسئله دارو داشته است؟

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، سال های گذشته در بازه های زمانی شاهد سختی ها بر مردم در حوزه  درمان و ‌مسئله دارو بوده ایم که بیمۀ رایگان 5 میلیون نفر، پوشش بیمه‌ای برای درمان ناباروری و بیماران صعب‌العلاج را در  دستور کار خود قرار داد.

در حوزۀ درمان با مصوبۀ مجلس یازدهم باید سه دهک ‌پایین جامعه به صورت رایگان و غیرحضوری تحت پوشش بیمه قرار می‌گرفتند که دولت نیز با اجرای به‌موقع حدود 5 میلیون نفر را تحت پوشش بیمه قرار داد.
هزینه‌های سرسام‌آور درمان برخی از بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج موجب آشفتگی و گاه ازهم‌پاشیدگی برخی از خانواده‌های بیماران می‌شد. بر همین اساس، مجلس یازدهم کارت سلامت برای بیماران صعب‌العلاج به‌منظور رایگان شدن درمان‌ این افراد در نظر گرفت تا خانوادۀ این افراد به جز دغدغۀ بیماری عزیز خود، دغدغه‌ای در خصوص هزینه‌های درمان نداشته باشند. همچنین با مصوبۀ مجلس صندوق حمایت از بیمارن صعب‌العلاج و خاص برای پرداخت تسهیلات به ‌این بیماران ‌ایجاد شد.

مجله سوال پنج

همچنین طبق آمارهای رسمی‌20 درصد از زوج‌های کشور نابارور هستند و تا قبل از  قانون حمایت از خانواده، درمان باروری مشمول هیچ بیمه‌ای نمی‌شد؛ بنابراین، مجلس یازدهم در ‌این قانون تصویب کرد 90 درصد هزینه‌های درمان ناباروری تحت پوشش بیمه قرار بگیرد.

از دیگر اقدامات مجلس یازدهم اختصاص یک واحد درصد از 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده برای بهداشت و درمان مناطق محروم و خدمات درمانی بود‌. این اعتبار توسط خزانۀ کشور به وزارت بهداشت پرداخت نمی‌شد که پس از جلسۀ نظارتی مجلس و پیگیری‌های بعد آن، ظرف مدت یک ماه‌ این مبلغ به حساب وزارت پرداخت شد و فرایند پرداخت مستقیم آن درحال اجراست و از ‌این محل رقم بسیار خوبی برای حوزۀ بهداشت و درمان در مناطق مختلف کشور ‌تأمین ‌می‌شود.

از مشکلات مردم در‌این مدت کمبود دارو بود. مجلس یازدهم همچنین برای رفع مشکلات دارویی کشور لایحۀ بودجۀ 1402 کشور را اصلاح و اجازۀ استفاده از ارز ترجیحی برای واردات دارو و تجهیزات پزشکی را داد تا بازار آن کنترل شود و همچنین برای پیگیری کمبود دارو در داروخانه‌ها در حد اختیارات خود، چندین جلسۀ نظارتی برگزار کرده است (البته باید تصریح کرد که دولت در‌این ‌مسئله مشکلات جدی داشته و با جدیت  خود دولت بیشتر آن‌ها حل شده است).

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا