رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها:

ظرفیت‌های «شهر جهانی یزد»، به دنیا معرفی نشده است/ مردم باید از «میراث فرهنگی» منتفع شوند

به گزارش روابط عمومی دفتر نماینده مردم یزد، اشکذر، زارچ و بخش ندوشن در مجلس شورای اسلامی، رئیس «پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور» با حضور در دفتر دکتر جوکار، دبیر فراکسیون گردشگری مجلس، به بیان گزارشی از فعالیت‌های این پژوهشگاه پرداخت.

دبیر فراکسیون گردشگری مجلس، با تأکید بر لزوم توجه و حمایت از پژوهشگاه برای پژوهش ومطالعه در حوزه‌های میراث فرهنگی، سبک زندگی و…، گفت: این پژوهش‌ها مورد نیاز امروز جوامع است ، در دنیا، «کاوش‌گری» و «پژوهش» در راستای احراز هویت وکشف آثار تمدنی هر ملتی انجام می‌گیرد؛ به‌طورقطع، هر کشوری به این موضوع بی‌توجه باشد، متضرر خواهد شد.

دکتر محمد صالح جوکار با اشاره به اینکه تدوین «شناسنامه تمدنی»، سبک زندگی ، فرهنگ عمومی مورد نیاز کشور و استان یزد است، اظهار داشت: استان یزد در حوزه «میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی»، از ظرفیت بسیار خوبی برخوردار است؛ و باید شناسنامه جامع از سبک زندگی،همزیستی ،تمدن سازی و فرهنگ این شهر تاریخی را برای نسل فعلی و آیندگان ارائه کرد و تحقق این در گرو تحقیق و پژوهش است.

نماینده مردم در مجلس، وجود درک مشترک توسط نهادها و مردم، در خصوص «پژوهش» در حوزه «میراث فرهنگی» را خواستار شد و گفت: تا زمانی که درک مشترک در این زمینه وجود نداشته باشد، فعالیت‌های «پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری» به‌درستی پیش نخواهد رفت و به نتیجه دلخواه دست نخواهد یافت.

وی ادامه داد: میراثی که امروز وجود دارد، توسط نیاکان این سرزمین به‌جای مانده و برای حفظ و احیای آن، باید با برنامه ریزی مناسب از ظرفیت‌های موجود استفاده تا مردم از این میراث ارزشمند فرهنگی وتاریخی منتفع شوند.

دبیر فراکسیون گردشگری مجلس، با انتقاد از عدم شناسایی ابعاد مختلف «شهر جهانی یزد»، اذعان داشت: نه‌تنها این ابعاد و ظرفیت‌های شهر میراث جهانی یزد شناسایی نشده؛ اطلاعات دقیقی نیز از این میراث به دنیا معرفی نکرده‌ایم، این موضوع مغفول مانده و باوجود ظرفیت‌های موجود، نتوانستیم از صنعت گردشگری به‌ خوبی بهره مند شویم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا