قرارداد ۲۵ ساله ایران با چین دورنمای گشایش اقتصادی کشور

محمدصالح جوکار در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه‌ملت، با بیان اینکه سند راهبردی 25 ساله که با کشور چین تنظیم شد، حاوی فرصت ها و ظرفیت های بسیار خوبی برای کشور ما خواهد بود، گفت: سرمایه گذاری در حوزه های مختلف در این سند پیش بینی شده و مشارکت ایران و چین در حوزه های نفتی، پتروشیمی، راه، انتقال آب، زیست محیطی و مقابله با تروریسم صورت می گیرد.

نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: لازم است توضیح کافی و وافی درباره محتویات سند راهبردی داده می شد تا جلوی تخریب آن از سوی برخی کشورها و عناصری که امروز مورد حمایت آنها هستند، گرفته شود.

وی افزود: ما با امضای این سند راهبردی، به دنبال افزایش مشارکت و سرمایه گذاری کشورهای دیگر در داخل کشور و ایجاد رونق اقتصادی در تمام زمینه ها هستیم.

جوکار در ادامه با اشاره به اینکه نمی توانیم کشور بسته ای باشیم بلکه باید بر اساس اصل عزت، حکمت و مصلحت با دنیا تعاملات خود را برقرار کنیم، اظهار کرد: از این رو اگر سایر کشورها نیز در این بخش سند راهبردی ارائه کنند و بتوانیم به تعامل و توافق برسیم بسیار ارزشمند خواهد بود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم همچنین با اشاره به فشار حداکثری که از جانب برخی کشورهای غربی به ایران وارد می شود، یادآور شد: نقطه قوت ما این است که بتوانیم فشار حداکثری تحریم ها را دور بزنیم که یکی از این راهکارها، تنظیم سندهای راهبردی است گرچه معتقدیم این سند به خوبی تحلیل نشد و صداوسیما نیز درباره آن برنامه ای نداشت اما تأثیر خود را در عرصه بین الملل گذاشت.

وی درباره تأثیر سریع قرارداد 25 ساله ایران و چین عنوان کرد: آمریکا بعد از امضای این سند راهبردی ناچار شد اعلام کند که قصد دارد به برجام بازگردد که این موضوع به این معناست که نباید صرفا با یک کانال در دنیا در ارتباط باشیم که وقتی بسته شد شرایط برایمان سخت شود.

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی با ایجاد کانال های مختلف با دنیا، دست خود را برای تعامل باز می گذارد که یکی از این کانال ها بلوک شرق است که می تواند اقتصاد کشورمان را تقویت کند لذا این سند چشم انداز خوبی داشته و فقط باید اجازه داد اجزای آن به خوبی برای مردم تبیین شود./

پایان پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا