سرعت و دقت بررسی استاندارد محصولات گلخانه‌ای افزایش یابد

محمدصالح جوکار در نشست شورای گفت‌وگوی بخش خصوصی و دولت افزود: قرار بود که ایران بازارهای روسیه به ویژه در بحث محصولات گلخانه‌ای را تحت پوشش قرار دهد و بازار سوریه نیز جزو هدف‌های صادراتی ایران قرار داشت.

وی با اشاره به اینکه الان اگر یک بررسی کنیم متوجه می‌شویم که چقدر توانستیم بازارهای این دو کشور را به دست بگیریم ادامه داد: این کشورها بازار بسیار خوبی برای ایران به حساب می‌آید و در صورتی که بتوانیم کالای با کیفیت و مناسب صادر کنیم ارزآوری بسیار خوبی برای کشور خواهد داشت.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه ارسال کالاهای بی‌کیفیت به خارج کشور سبب شده که ما بازار کشورهای هدف را از دست دهیم گفت: این موضوع بدنامی بسیار زیاد برای کشور به وجود می‌آورد و اعتبارمان را به شدت مخدوش می‌کند.

جوکار با اشاره به اینکه علاوه بر بازارهای صادراتی ما باید به کیفیت محصولات در بازار داخل هم توجه داشته باشیم افزود: اینکه ما کالای با کیفیت پایین به بازار عرضه کنیم هم سلامت جامعه را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد.

وی خاطرنشان کرد: ما باید بدانیم که کیفیت محصولات غذایی مثل سیفیجات را چه نهادی باید مورد ارزیابی قرار دهد و شاخص‌های استانداردی آن کاملا مشخص باشد.

نماینده مجلس با اشاره به اینکه باید حتما میزان سموم مصرفی که برای محصولات غذایی و دامی استفاده می‌شود مشخص باشد و نظارت کافی برای اجرای دقیق آن وجود داشته باشد خاطرنشان کرد: علاوه بر اینکه نظارت کافی در این حوزه را باید داشته باشیم لازم است به کشاورزان و تولیدکنندگان آموزش دهیم.

همچنین مهران فاطمی استاندار یزد گفت: یکی از مسائل اساسی که باید به آن توجه شود، بحث امنیت غذایی و سلامت است و اگر خدای ناکرده به واسطه عدم هماهنگی و نظارت ما، اهمالی در این حوزه صورت پذیرد، خسارت‌های جدی در این حوزه به وجود می‌آید.

وی با اشاره به اینکه یزد در حوزه تولید محصولات گلخانه‌ای و مرغ و بسیاری از عرصه‌های دیگر در کشور رتبه‌های بالایی دارد خاطرنشان کرد: کوچکترین بی توجهی به کیفیت محصولات در این حوزه هم قابل قبول نیست.

استاندار یزد با تاکید بر اینکه محصولات غذایی و خوراکی باید استاندارد لازم را داشته باشند افزود: هیج محصولی که از استانداردهای لازم برخوردار نیست به هیچ عنوان نباید نه در داخل استان مصرف شود و نه به استان‌های دیگر و خارج کشور صادر شود.

فاطمی با بیان اینکه یزد یک پنجم محصولات گلخانه‌ای کل کشور را تولید می‌کند عنوان کرد: در حوزه استانداردها جهاد کشاورزی باید یک بسته عملیاتی پیشنهاد دهد و تمام تلاشمان را داشته باشیم که به این سطح استانداردی دست پیدا کنیم.

استاندار یزد ادامه داد: این بسته پیشنهادی باید متناسب با استانداردهای روز کشورهای بازار هدف محصولات استان یزد باشد تا مطمئن باشیم محصولی که در یزد تولید می‌شود در حد این استانداردها است.

فاطمی با تاکید بر اینکه بازار دنیا سنتی نیست بلکه یک بازار کاملا رقابتی است افزود: ماباید خودمان را متناسب با استانداردهای این بازار هماهنگ کنیم تا بتوانیم به بهترین نوع محصولات با کیفیت دست پیدا کنیم.

وی گفت: در ارتباط با محصولات صادراتی هم باید تمام دقتمان را داشته باشیم که به هیچ عنوان کیفیت کالاهای تولیدی پایین نباشد چرا که در صورت ارسال کالای بی‌کیفیت، برند و اعتبار یزد را مخدوش کرده‌ایم و بهبود این برند پس از تخریب کار بسیار سختی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا